Vanaf nu gaan we wat we hebben geleerd, teruggeven. Alle kennis, tools en methodes die we in 25 jaar hebben opgebouwd… Je mag het allemaal hebben. Alles. Gratis en zonder voorwaarden. Dat doen we niet omdat we iets aan je willen verkopen of om onszelf op de borst te kloppen. Dat doen we om de mensen die werken in het sociaal domein beter te ondersteunen. Zodat zij de mensen waar ze hun werk voor doen, nog beter kunnen helpen.
We weten namelijk waarmee we dat kunnen doen. Door te werken met gemeenten, inwoners en professionals weten we wat er speelt. Van persona’s tot klantreizen en service blueprints; het ligt allemaal klaar en iedereen mag het gebruiken. We willen de juiste kennis en mensen verbinden zodat ervaring uitgewisseld kan worden. Want alleen zo kunnen we het sociaal domein in Nederland écht veranderen. En dat het sociaal domein verandering nodig heeft, dat weten we. We schetsen een voorbeeld, misschien herken je het wel.
Robert is veertig jaar, alleenstaande vader, op zoek naar een baan en woont in een huurwoning. Hij weet niet zo goed hoe het zit met z’n WW-uitkering en wil graag aan het werk maar is bang voor wat dat betekent voor zijn huurtoeslag. Tegelijkertijd wil hij zijn veertienjarige dochter aanmelden voor jeugdzorg. Op hoeveel plekken moet Robert zijn om antwoord te krijgen op zijn vragen? Het ideale antwoord zou zijn: een. Het antwoord nu is: minimaal drie. Robert loopt vast en raakt verstrikt in de dienstverlening.
Ondertussen heeft de dochter van Robert een nieuwe telefoon nodig en wil hij zelf een nieuw jasje kopen voor een sollicitatiegesprek. Hij surft naar een willekeurige webwinkel en heeft binnen twee kliks gevonden wat hij zoekt. Webwinkels weten namelijk precies waar Robert behoefte aan heeft. Bovendien krijgt hij vanaf nu e-mails met aanbiedingen die relevant zijn voor hem. Ook handig.
Webwinkels kunnen beter in Roberts behoeften voorzien dan zijn eigen gemeente. Webwinkels weten wat hij zoekt, analyseren zijn surfgedrag en kunnen daardoor de perfecte producten voorschotelen. Hij hoeft maar één site te bezoeken en vindt alles wat hij nodig heeft. Ondertussen moet hij voor het zoeken van werk, zijn huurtoeslag en WW-uitkering en een aanmelding bij jeugdzorg naar drie verschillende plekken. Op elke plek moet hij opnieuw zijn verhaal vertellen en zijn gegevens doorgeven, en wordt hij op een compleet andere manier geholpen.
Hoe kan het dat we in een maatschappij leven waarin webwinkels beter producten kunnen verkopen dan dat ons sociaal domein mensen kan helpen?
Stel je voor dat alle 352 gemeenten in Nederland vanaf nu elke dag beginnen met de vraag: wat hebben onze inwoners nodig? Dat dát de belangrijkste vraag wordt, in plaats van: wat past er in ons systeem? En stel je dan eens voor dat gemeenten niet meer allemaal een eigen plan maken, maar dat gemeenten hun kennis delen en samen optrekken?
Dat zou betekenen dat we inwoners zoals Robert écht gaan helpen. Het zou betekenen dat alle gemeenten van elkaar kunnen leren, dat systemen hergebruikt kunnen worden, dat iedereen vergelijkbare begrijpelijke woorden gebruikt en dat Robert op één plek terechtkan met al zijn vragen. Elke gemeente hoeft dan nog maar 20% van de dienstverlening zelf in te vullen, omdat de overige 80% overal hetzelfde is.
Deze verandering is al in gang gezet. Maar we hebben jou nodig om de verandering groter te maken. Om heel Nederland te veranderen. Wij delen informatie, publiceren artikelen, lanceren tools… en hoe mooi zou het zijn als iedereen dat doet? Als het aan ons ligt, krijgt elke inwoner straks precies de juiste informatie én aandacht. Ongeacht de locatie, de vraag of de situatie. Persoonlijk en op maat, aan één loket en via een kanaal dat past bij het individu. Alles om samen het sociaal domein te veranderen. Doe je mee? Volg Present Media op LinkedIn en word onderdeel van de 200 koplopers die de verandering al in gang hebben gezet.